Skrivet av: Sudden | 2010/06/04

Litet från Stockholm

Hörde i går att Karl Göte Bejemarks konstverk ”Humor” vid Berzelii park föreställande Hasse Alfredson, som en gång utsågs till ”Sveriges roligaste man”, tagits bort!

Invid detta konstverk fanns en av stadens mest raffinerat utformade geocaching-gömmor. Bilden ovan visar min sonson Jesper när han gör en visit för att byta cachens loggbok men först låter mig leta efter cachen (gömman) ett tag. Naturligtvis misslyckas jag. Här kan man se loggningar av alla de som lyckats, åtskilliga hundra. Ta gärna en titt i bildgalleriet.

Att Bejemarks verk tagits bort och vad som kommer att ske med det uppmärksammas på Mattias Boströms blogg. Han har även startat en Facebookgrupp ”Vi som saknar Humor”.

Bortttagningen är en indirekt följd av förlängningen av museispårvägen bortåt Sergels torg med ändhållplats under Malmskillnadsgatans viadukt. Det har tydligen också litet med prioritering för cyklister att göra. (Det handlar egentligen inte om en simpel förlängning av museispårvägen, utan det hela skall ses som början på ett stort projekt där en ”riktig spårvägsförbindelse” Valdemarsudde-”nästan Sergels torg” är en första etapp som öppnas i augusti. Tydligen öppnar man med inlånade vagnar. Mer finns förstås att läsa hos SL.)

Spårvägsförlängningen kallas litet elakt ”NK Express”. De rika människorna boende vid Strandvägen kan nu ta spårvagnen till NK istället för bilen med privatchauffören. Byggandet har hetsats fram och det har kostat extra kulor. Men å andra sidan är stadsbyggnadsprojekt ofta omstridda och inte sällan blir inget gjort eller för sent. Minnens Dennisprojektet. Trafikleder är inte sällan otillräckliga redan när de efter långa förseningar äntligen blir klara. Å andra sidan slipper vi en massa misstag. En stor arkitekt ville ju riva hela Gamla stan…

Stötte på en blogg där Ulo Maasing skriver litet om spårvägsbygget. Innan man läser hans bloggtext skall man veta att han är buss-frälst. Jag tycker man skall släppa fram sådana i vår värld som verkar full av mer eller mindre kloka rälsentusiaster. Tåg och spårvagn är ju ”inne” gubevars. Annat var det förr, man är ju uppvuxen med att SJ främst sysslade med att lägga ned och börja köra buss istället.

”Utvecklingen går fram och tillbaka med stormsteg” minns jag att min förste chef en gång sa’.

Ulos text är illustrerad med ett par väl valda bilder. Jag undrar om inte Hamngatan kan komma att bli verkligt elegant. Men annars är ju segmentet Strandvägen/Nybroplan/Norrmalmstorg/Norrlandsgatan ”icke-fungerande” för den som haft ett ärende österöver (Gärdet, Tekniska Museet, Djurgården e d) och nu vill hem till söder om Söder.

Bilden med Jesper togs när vi besökte sta’n i juni förra året. Det vare en del jippon på gång och en farfar skall ju göra något för sina barnbarn, om än kanske inte varje år. Vi upptäckte att Casbar Andersson med firman Upp & Ner tillfälligt hade hyrt en lokal under Sergelgallerian där man kunde testa Segwayåkning m m:

Segway’en verkar ju omöjlig…

…men efter en kort instruktion gick det galant!

Att Jesper sedan körde rakt in i en fönstervägg ut mot Sergels torg beror nog på att han inte såg den…

Innan dess hade vi tagit del av vad som fanns att roas av på Skeppsbron med anledning av ett kappseglingsjippo finansierat av ett visst göteborgsföretag:

Sudden


Svar

  1. Hej,

    jag undrar vad den stora korgen på den näst översta bilden är. Den påminner om en ballongkorg med ett varmluftsaggregat ovanpå, men har ovanliga proportioner längd/bredd. Dessutom ser det ut som varje passagerare har sitt lilla avskilda utrymme. I princip som när mor avdelade baksätet i vår SAAB 92 med en matkorg för att jag och min syster inte skulle kunna bråka med varandra.
    Hälsningar
    Lars

    Gilla

  2. Hej Lars, det är mycket riktigt en stor ballongkorg! Jag kan tänka mig en del fördelar med att ha avskilda delar för exempelvis beättning och grupper av passagerare (hålla de senare på plats). Kanske fanns plats för 10 eller fler personer. Det kan ju ha handlat om exempelvis ”Nokia 3”, se http://www.ballong.org/drupal/files/shared/ballongreg/SE-ZGG.jpg .

    Casbar Andersson med företaget Upp & Ner är en av landets större ballongflygentreprenörer. Redan Casbars pappa sysslade med varmluftballongflygande, och Casbar fick som 6-åring flyga med en gång. Ballongflygandet tog fart i mitten på 60-talet i Sverige (se SFF Kronologi samt Svenska Ballongfederationens krönika där det sägs att ”14 aug 1964 bildades Åfors Raket & Ballongklubb klockan 21.30”. ).

    Vad jag vet är branschen på väg uppåt igen efter några år med problem, bl a med samordning med Bromma-trafiken.

    Lästips:
    http://www.dn.se/sthlm/skarpta-regler-hindrar-ballongtur-1.271375
    http://www.dn.se/ekonomi/luften-har-gatt-ur-ballongreklamen-1.531283

    Sudden

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kategorier