Skrivet av: Sudden | 2010/06/13

Mer kring BHT-1 Beauty och Klemm 35 flugna av Jan Christie

Jag försöker läsa alla tidningar som dimper ned så jag kan arkivera eller slänga dem. I går var det dags att arkivera maj-numret av The Aeroplane (=lägga i den öppna traven i bokhyllan) eftersom jag redan hade två senare nummer i lästraven. Denna tidning kommer allt för ofta…

Nåväl jag noterade att förutom en habilt skriven artikel om Saab J 35 Draken av Jan Forsgren (som tidigare skrivit om J 29:an) fanns en annan Bratt-produkt omnämnd nämligen i ett illustrerat brev från tidningens skribent Mike Hooks om norrmannen Jan Christies deltagande i Daily Express Air Race 1950 med det enda exemplaret av BHT-1 Beauty som han ägde i flera decennier, registrerat LN-JHC. Man kanske vågar citera litet ur tidningen:

Christie var tydligen under några år pigg på att ställa upp i race-tävlingar i England, även med Klemm och Globe Swift som man kunde läsa i Flight här och här.

Med sin Klemm 35D (troligen LN-OAV, en f d FV-Klemm) satte han 1951 ett världsrekord. Enligt SFF Kronologi:

1951, 24 maj: Den norske flygaren vid SAS Jan Christie gör en rekordflygning i en lätt modifierad Klemm 35 över en distans av 2.000 km på en bana bestående av två varv Bromma-Fornebu-Svenshögen-Bromma. Han flyger dessa 200 mil på 11 timmar och 15 minuter, vilket är världsrekord för den aktuella viktklassen.

Jag ser hos FAI att Dick Rutan sedan drygt 15 år har rekordet i denna viktsklass och distans med brodern Burts ”one-off” Catbird, ett femsitsigt plan som visst Beechcraft var litet intresserade av. Rutan flög med hela 401 km/h mot Christies 178 km/h (fast med ungefär dubbla motoreffekten)! Jag är litet förvånad att planen går in i samma viktsklass 500-1000 kg. FAI:s rekordtabeller är under omarbetning och jag kunde inte se hur länge Christie höll rekordet. (Samma Catbird har rekordet för samma distans med last och flög då med 413 km/h!)

Christie hade tydligen tankar på att modifiera kroppsformen något på Beauty, göra bakkroppen litet högre och ta bort Caudron Simoun-stuket på fenan:

Det finns mer att läsa om BHT-1 Beauty, Jan Christie, Klemm 35 och Globe Swift (också en pärla) på olika ställen i Fredric Lagerquists blogg. SE-AIG, en frän början civil svensk Klemm men länge utställd på museet i FV-färger dit de donerats via SFF-insatser, figurerar bl a i Fredrics nyliga inlägg om FV-museets litet oroväckande deponeringspolicy.

Sudden


Svar

  1. Tack för dessa uppgifter. Varifrån kommer skissen över Beautys ombyggnad. Som ägare till flygplanet är jag intresserad av allt som rör Beauty och dess historia; artiklar, bilder och berättelser. Uppgifterna sammanställs och bevaras.
    Med vänliga hälsningar
    Kjell W Ahlberg

    Gilla

  2. Hej Kjell!

    Den bild jag visade av en höjd bakkropp var klippt ur en ritning jag för flera år sedan fick från en svensk f d modellflygare boende i Florida om jag nu minns rätt. Detta i en mailkorrespondens som var en följd av att vi mötts på SFF forum. Han sände även med en del annat, allt hämtat ur en eller ett par svenska tidningar, bl a en för modellbyggare som hade en artikel med en modellbyggarritning av en BHT-1. Vidare skisser/bilder av en side-by-side variant. Jag skall försöka leta fram detta material ur min dator och maila dig, men jag tror inte att så mycket är att finna om själva källan till informationen.

    Fredric Lagerquist har skrivit om SE-ANX på sin blogg vid flera tillfällen och visar bl a ett foto där man ser Christies bakkroppspåbyggnad på 50-talet eller så, se http://lae.blogg.se/2009/october/bht-1-se-anx-2.html . Han visar även den skissade side-by-side varianten på http://lae.blogg.se/2009/october/bht-2.html. Han vet avgjort mer än jag om planets öden och äventyr.

    Sudden

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kategorier