Skrivet av: Sudden | 2010/11/15

Kurt Björkvall och Uno Ranch – två flygare

(Några länkar till Björkvalls flygplan tillförda 18 november samt ett P S. Ytterligare ett P S om Uno Ranch 20 november.)

Jag följer med på SFF forum där nyligen  omständigheterna kring en bild av en DH Moth skulle identifieras och där blåmålade fenor på A 32 diskuterats. Detta fick mig att leta i mina hyllor och jag hittade mycket av intresse. Här tar jag nu upp Moth-bilderna, de blå fenorna får vara så länge

Det kom fram att planet på bilden var Kurt Björkvalls första plan, en s k Cirrus-Moth SE-ACD. På mig förefaller bilderna tagna i samband med en filminspelning, och några trettiotalsfilmer med flyg har ju varit uppe på forumet. Jag tog fram Bertil Skogsbergs flygfilmböcker m fl men fann inget  Jag googlade visserligen fram att Björkvall medverkat i en film ”Häxnatten” men det var en senare historia.

Björkvall fick hitta på en massa saker för att dra in pengar med sin tvåsitsiga Moth men lyckades till sist skrapa ihop så mycket flygtid att han kunde titulera sig ”trafikflygare”. Skaffade en litet större Puss Moth. Wikipediaartikeln om honom är ganska kort medan Erik Bratt har i ”Människor och flygande maskiner” berättat utförligt om Björkvall och sina kontakter med honom. Björkvall flög bl a in Bratt på sjöflygplan. Bratt berättar också hur Tord Ångström som luftfartstjänsteman förbjöd Björkvall att göra ett nytt Atlantflygförsök med ett alldeles otillräckligt plan, och kommenterade ”Så har vi då räddat livet på honom den här gången”.

(Däremot kom en svenskamerikan, Carl Backman, iväg över Atlanten i maj 1939 med ett liknande litet plan men försvann.)

Björkvall omkom vid en svår explosion på F 6 30 maj 1940; Bratt hörde smällen och berättar i boken om den.

Så här presenteras Björkvall i tidskriften Flygning 1931:

KSAK:s förtjänstplakett fick han året därpå. Men försöket att flyga över Atlanten på hösten 1936 med en Bellanca misslyckades. Bratt berättar bl a om Eva Dicksons roll för denna flygning, hon ordnade pengarna men ville också följa med. Hon kom ut till fältet när det var dags ”men Kurt hade bestämt sig för att flyga ensam. Så fick det bli”.  Han räddades av en fransk trålare ”Imbrim” väster om Irland. Här kan man se honom när han kom iland på Irland, prydlig och glad som alltid på bild, och här är en fransk läsövning jag klippt ur en sida på webben:

Det flygplan SE-AFM, en Waco, som Björkvall sedan skaffade efter Bellancan fick namnet ”Imbrim”. (Även Björkvallsflygs två år senare anskaffade ersättande  (?)  Waco SE-AHM hade namnet ”Imbrim” påmålat. Det är denna man sägs se här. Notera de olika motorkåporna. Här nedan ett tidningsklipp jag troligtvis själv plåtat med kameran ur en av de många stora Warensce-klippärmarna Lars Henriksson haft hos sig för skanning  och som jag därefter transporterade till SFF Kansli.):

Björkvalls Cirrus-Moth ägdes senare av bl a Uno Ranch, en personlighet i den göteborgska flygvärlden, och därefter av en annan känd flygare, Torvald Andersson, grundare av Airtaco och senare legendarisk Linjeflyg-pilot. Följande brev år 1980 till tidskriften MACH från Ranch där han önskar den nya flygtidningen lycka till, berättar om denna Moth och man får veta en del om dess motors förträfflighet och dess skötsel m m. Brevet säger också mycket om Ranch själv (hans självbiografi rekommenderas; Stig Kernell har en sällsynt förmåga att recensera utan att verka elak. Själv kände jag en gemenskap med Ranch när han skriver om hur han som barn en gång fascinerades av en ångvält. Det hände nämligen mig också.):

Här ser man de ventilvippor man enligt Ranch skulle vara noga med att smörja. Bilden är ” lånad” ur MACH1 som hade en artikel om Torvald A:

Sudden, som förutom ångvältar gillar att promenera på kyrkogårdar. Man kanske ”träffar” någon. En gång gick jag in på Norra kyrkogården i Solna/Stockholm. Det första jag såg var Björkvalls gravsten!

P S. I Jamtlis bildarkiv finner man 242 bilder om man söker på ”Flygplan”. Flera bilder med Kurt Björkvall (stavat Björkwall) och hans plan (han siktade ju på rika turister i Åre), och vidare får man se Fox Moth, Norseman m fl pärlor.  Anton ”Skeks Hansson”, ”Spökis”  m fl personer som denne något till synes litet skrajsne man som skall till att åka Lansen. (Hoppas länkningarna funkar.)

P P S. Ranch hade visst svårt att bli accepterad i Göteborgssocieteten men pengar och en pampig villa hade han. Se den på Jan Jörnmarks intressanta sajt om ”Glömda platser”: http://jornmark.se/places_intro.aspx?placeid=184&lang= och begrunda tillvarons villkor.


Svar

  1. Hello Lars,

    The name Tord Ångström rings a bell. Do you know anything more about him? Was he, by any chance, and SLV employee?

    Gilla

  2. Hej Erik!

    Om du med SLV menar Luftfartsverket så var Tord Ångström chef för Luftfartsinspektionen 1945-57 enligt http://runeberg.org/vemardet/1969/1089.html där du även i övrigt kan se vad han sysslat med. Rätt mycket och en av de tidiga flygpionjärerna. Kanske du hann ha med honom att göra, i något certifikatsärende eller så.

    Det finns en flyghistorisk artikel om honom ur Flyghistoriskt Månadsblad som Lars Henriksson skannat. Jag lägger ut första sidan så får du se hur han såg ut ca 1972 ifall du mött honom personligen.

    Han avled 1978.

    Se även http://www.transportstyrelsen.se/Global/Publikationer/Luftfart/60ar_m_Inspektionen.pdf?epslanguage=sv där Tord Å omnämns på flera ställen och där det finns en karakteriserande artikel skriven av B G Palmqvist, f ö den ende som hoppat fallskärm från en svensk Spitfire S 31.

    Sudden

    Gilla

  3. […] t h), har jag själv hittat namnet i samband med Björkvalls flyg, som Lars S har skrivit om i sin blogg. Klicka på bilden för att få en […]

    Gilla


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kategorier