Skrivet av: Sudden | 2013/01/26

Vår fascination inför kriget. Några tips

Jag råkade lyssna på en del av programserie i SR P1 som Johanna Koljonen och Sara Lundin gjort om vårt intresse för krig och militärhistoria.  ”Det eviga kriget kan ännu en tid, 2-4 veckor, avlyssnas. Det handlar om svenskarnas förbluffande militärhistoriska intresse, om andra världskriget som mytiskt epos, tillflykt och identitetsskapare. Vi lär oss också benämningen ”Möp” för ”militärt överintresserad person” samt får höra litet om ”rollspel”, Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek, där präster är överrepresenterade i kundkretsen, orten Boden samt om hur vår syn på det som varit förändras med tiden. Intresset svalnar ibland men i vissa fall växer det också med tiden.

Mycket bra, speciellt intervjun med Peter Englund som i sista delen bl a framhåller soldattillvarons fostrande sida och filosoferar över hur det förgångna återges och uppfattas – och förvrängs. Den allmänna värnplikten gjorde män av pojkar i bästa fall. Nu beskrev han hur utvecklande det var att ha ansvar för ett antal artilleripjäser och allt vad därtill hörde av ammunition, koktross, manskap och deras förfrysningar. Kanske det handlade om sådana här 155 mm bandkanoner:

800px-Bandkanon_1

Boden med ”Bodens fästning” är en ort präglad av försvaret, Peter Englund kommer f ö därifrån och berättar kring detta. Försvarsmakten var den naturliga födkroken, och även om Peter kanske var den enda ”möpen” i samhället lämnade han snart försvarsmakten för universitetet.

En utvikning: Själv höll jag på att hamna vid A 8 i Boden vid mönstringen 1955-56 men valde marinen. Långt senare kom jag att resa genom Boden och minns den för en turist måttligt uppmuntrande skylten ”Välkommen till länets centralsjukhusort”. Möjligen var påståendet ett led i en strid om sjukvårdens lokalisering. Den pigge politikern Anders Sundström stod bakom en kompromiss något år senare att bygga ett helt nytt sjukhus mellan Boden och Luleå. Det kostade väl kanske litet mer men ”god vård får kosta”. Liksom sammanhållningen inom partiet. Nu kanske jag är litet elak men kan ju inte låta bli. Här kan man läsa om hur idiotiskt en person tycker valet av Sunderbyn var. I västra Götaland lär man förresten ha haft någon liknande dragkamp mellan Trollhättan, Vänersborg och Uddevalla.

På Facebook tipsades om en FV-rekryteringsfilm från 1956, Tills vingarna bär. Jag minns den för  jag var då i ”aktuell ålder” men insåg redan då att pilot dög jag inte till. Ganska bred bild (2,35:1). Det var ungefär vid denna tid bredfilm i Panavision och Cinemascope o d  hade sitt genombrott. I övrigt litet blacka färger. Man exercerade med kpist m/39! Det flögs Safir och Vampire på Ljungbyhed och en tidig Draken skymtar i slutscenen.

Hans Jakobsson har en fin blogg om Kalla kriget och syns också på Twitter och Facebook. Han tipsade om en fin film från Flygvapnet, Horisont” från 1965. Mycket bra, prisbelönt vid en utländsk filmfestival. Gjord med känsla och inte så militärt stel. Därtill bjuder den nu på tekniknostalgi. Man räknar stolt upp hur många transistorer och elektronrör som finns i stridsledningscentralen. Ordet dator nämns ej men sådana finns, det talas om ”automatik” och kanske elektronhjärnor. Karusellminnen skymtar och t o m klapprande reläer tror jag. Oscilloskopskärmar, visarinstrument och stora omkopplarpaneler får man också se.

Så här skriver Hans: SVERIGE I KRIG – ATOMBOMBER ÖVER FEM STÄDER: Flygvapnets informationsfilm ”Horisont” från 1965 har tidigare nämnts på hjak.se men förtjänar en repris. Den visades som förfilm på biograferna i vårt land och berättar om hur det då nya Stril 60-systemet tidigt kunde upptäcka och bekämpa fientliga flygplan på väg mot Sverige. Filmen nådde stora framgångar och vann till och med pris för sina kvaliteter.

Filmen har diskuterats på SFF forum där man hittar mer, bl a litet inspelningskuriosa. Själv hade jag observerat manusförfattarens namn, V. Semitjov. Men det var ju Eugen Semitjov han hette, tecknaren och författaren, medan fadern Vladimir Semitjov avlidit redan 1939! Men Eugen hade en äldre bror Volodja, DN-journalist, översättare, och filmmanuskrivare, upplyste Hans J mig om.

Jag letade i min dator, fann en länk till Eugen Semitjov som fortfarande höll. En annan länk fann jag som visar mer av Semitjov som tecknare, inte minst av seriefiguren Allan Kämpe.

Jag fann på köpet ett dokument i min dator som listar mina nätkassar i SFT från nr 1/2002 t o m 4/2006. PÅ SFF hemsida finns sedan de senare nätkassarna fram till den sista 6/2008. Den första Nätkassen kom i nr 3/2001 så det är bara några få som jag saknar. Förvånansvärt många av tipsen håller ännu. Nätkassen verkade inte sörjas av någon när jag tröttnade under 2008, men namnet gillades av några flyghistoriker i Danmark som artigt frågade SFF om de fick använda namnet (som i och för sig många andra använder). Det hittades på en gång av Lennart Berns som hade börjat skriva Nätkassen innan jag tog över.

När jag skulle öppna mitt sparade dokument med Nätkasselistan fick jag en sådan där litet ”lustig” varning som man så ofta får och som inte precis ökar ens tilltro till datorns säkerhetsarrangemang.

Suspekt_Nätkassen

Listan finns här.

Via Hans J har jag även hittat en fint bildreportage om ett KA-batteri av typ ”ERSTA” på Landsort. Mer om anläggningen.

Slutligen, Flygets Årsbok ”I luften 2012” finns nu att köpa.

Sudden

Responses

  1. Tack för uppmärksamheten och uppskattningen!

    Gilla

  2. Hej

    hörde också radiodokumentären. Bokmarknaden har fullständigt exploderat. Det kommer nya titlar varje månad. Det finns historiska tidningar som nästan alltid har något med den WWII på framsidan. Även om jag också är historieintresserad har jag sedan länge gett upp försöken att hänga med. Tycker det är sällan som riktigt nya rön presenteras dessutom.

    Hans

    Gilla

  3. Hej Hans! Jo, intresset för WW2 och Hitler är stort. Och samtidigt känsligt.

    Jag tycker synd om min namne Lars von Trier som sa vad alla vettiga människor tycker om Hitlers betydelse men som fick sk-t av dem som tycker man först och främst måste vara PK.

    Förljugenhet.

    Jag läste för drygt ett halvår sedan Heike B Görtemakers ”Eva Braun – kvinnan som älskade Hitler”. Denna unga tyska historiker har ju förstås sin vinkel på det hela men boken är mycket läsvärd och väcker tankar om hur det kunde gå så illa för Europas mest civiliserade land, det kan man nog gott säga. Hur Hitler kunde ta kontrollen, hinna med att gulla med sina hundar, umgås och vara trevlig mot personer som besökte honom med mera med mera, bedriva politik samt därtill sköta sitt land. Samtidigt som han verkar så ”trivial” på många sätt.

    Medan jag bara hjälpligt sköter min blogg, mailar, fixar käk och annan skötsel av min kropp och min lägenhet, läser litet och i övrigt dåsar. Orättvist!

    http://www.bokus.com/bok/9789113034096/eva-braun-kvinnan-som-alskade-hitler/

    Jag kom vid läsningen av Peter Wolodarskis senaste söndagskrönika http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-farligt-nar-folkstyret-borjar-likna-ett-familjeforetag om personliga relationer inom Folkpartiet att tänka på människorna kring Hitler som Heike G skildrar det.

    Så har jag nyligen läst om Harald Ofstads ”Vårt förakt för svaghet” (där Ofstad utgår från citat ur Mein Kampf) samt påbörjat läsning av Göran Rosenbergs ”Ett kort uppehåll”.

    Litet småktigt av Israel att klämma till en så lågt placerad person som Adolf Eichmann. Men man tar väl vad man haver.

    När skall judar i USA, Malmö och elsewhere ta ansvar för vad de gör genom Israel mot folket i Libanon, Gaza och de områden man ockuperar? Netanyahu framträdde i FN för något halvår sedan och inledde talet med att han var representant för ”Israel och det judiska folket”. Inseparable?

    Sudden

    Gilla


Kommentera

Kategorier

