Skrivet av: Sudden | 2015/03/07

Tidiga flygningar över Atlanten

(Tillägg 8 mars om luftskeppet Akron och dess olycka vid försöket att flyga över Atlanten 1912.)

Nyligen dök det upp en fråga på SFF forum om tidiga flygningar över Atlanten och bl a jag skrev några inlägg med tips om se/läsvärda sajter.

Lindbergh har av någon som räknat noga befunnits vara den 67:e som tog sig över Atlanten genom luften. Frågan om vem som var först är dock fullt av slamkrypare och andra antal har nämnts, men L var först att klara detta solo och utan mellanlandning. Och därtill på just sträckan New York-Paris som är betydligt längre än sträckan New Foundland -Irland. Som dock godkänns av flyghistorikerna som vill lyfta fram Alcock och Brown.

Lindbergh och hans finansiärer ville vinna Orteig-priset som inte hade så många detaljerade krav. Men det gällde sträckan New York – Paris non-stop och man skulle vara av rätt nationalitet, alltså ha tillhört den vinnande sidan i VK1  ”Allied” är ordet som använts. Svensk kunde man antagligen inte få ha varit.

Två luftskepp med sina besättningar tog sig över före Lindbergh, och därför är han bara den 67:e. Luftskeppen gjorde t.o.r. resor och de ombordvarande har kanske räknats dubbelt. Några personer byttes visst ut och jag tror det fanns en tjuvpassagerare med en gång.

Det jag tycker är intressant är själva drömmen/ambitionen att ta sig över och alla misslyckade försök, där många fick plikta med sina liv. Även långt efter Lindberghs flygning. Det framgår av denna karta över ballongförsök, alla utom ett i ”vår tid”, enligt en artikel från National Geographic:

Ballong-karta

Notera försöket att flyga från öst till väst, då förstås på sydligare breddgrader.

Tyvärr finns det några fel i kartan, som är lånad från ”National Geographic” och det kan finnas andra fel i artikeln som jag inte läst så noga. Men kartan är ändå illustrativ, även om flygningarna inte är ”tidiga”. I varje fall är den dekorativ tycker jag.

Se även denna lista och denna.

Rätt så seriöst verkar Wellmans försök 1910 med luftskeppet ”America” ha varit, men det misslyckades. Först hade han försökt nå Nordpolen som Andrée några få år tidigare misslyckats med och vars öde då ännu var okänt men trots ihärdiga försök ville det sig inte. Så blev det 1910 ett misslyckat Atlant-försök, lyckligtvis utan livs förlust. Även luftskeppskatten räddades även om Wellmans kompanjon, fotografen Melvin Vaniman sägs ha haft besvär med katten.

Vaniman omkom i en luftskeppsolycka 1912 i Atlantic City inför publik med Goodyears första luftskepp Akron (det namnet har burits av tre skepp, som alla fick ett olyckligt slut). Vaniman och hans besättning, totalt 5 man, hade startat för ett försök att nå Europa.

Det första lyckade luftskeppspassagen över Atlanten skedde 1919 med ett brittiskt luftskepp, några månader efter Alcock och Browns flygning med en Vickers Vimy.

Redan på 1840-talet uttalade sig den brittiske ballongpionjären Charles Green om möjligheten att ta sig över Atlanten i ballong och 1873 gjorde W H Donaldson med två medföljare ett misslyckat försök med ballongen ”New Graphic”. De hade kommit 73 km när ett åskväder stoppade färden.

Jag misstänker att det inte var så välplanerat även om det var välannonserat. Donaldson ville försöka igen men som det någonstans sägsWith the onset of the U.S. Civil War, he put thoughts of an Atlantic voyage aside and joined the Union army, which may have saved him from drowning in the Atlantic. Han drunknade dock ändå ett par år senare i en ballongolycka över Lake Michigan. Så kan det gå för en man med våghalsiga idéer eller som det sägs om honom He was known as much for his failures as his successes.

Det finns mycket om dennae våghals att googla sig fram till. Här en bild jag hittade här:

Donaldson_ballong

Även motorflygare ”i vår tid” har omkommit eller havererat men räddats. Exil-dalmasen Carl Backman försvann i maj 1939 med ett ganska litet plan (90 hkr).

Carl_Backman_Monocoupe

Man hade tänt landningsljusen  i Rommehed men väntan var förgäves. Två klipp från SFF Kronologi som jag en gång författade:

1939, 16 maj: Den 27-årige Carl Backman, en svenskamerikan med rötter i Dalarna, startar med en liten Monocoupe 90A från Gander på New Foundland med Sverige som mål. Han försvann dock och planet har aldrig återfunnits.(Not46)

Not 46: I SFT nr 3 för 1991 har Gunnar Bandell berättat kring Carl Backmans misslyckade försök att flyga över Atlanten. Backman hade meddelat att han efter mellanlandning i England skulle fortsätta mot Rommehed. Där ordnade man med fotogenlampor i mängd eftersom landningen nog skulle ske i mörker…

Litet bättre hade det några år tidigare gått för Kurt Björkvall. Enligt SFF Kronologi:

1936, 6 oktober: Kurt Björkvall startar från Floyd Bennet Field i USA i avsikt att nå Bromma flygplats. Björkvall flög en enmotorig Bellanca CH-400W Pacemaker, SE-AFG. Han tvingades dock ned i Atlanten utanför Irlands kust p.g.a. propellerfel och räddades av en fransk trålare, Imbrim. Han startade senare företaget Björkvallsflyg 1939 och ett av bolagets plan, en Waco registrerad SE-AHM, fick namnet ”Imbrim”. Björkvall omkom vid en sprängningsolycka på F 6 i Karlsborg 30 maj 1940.

Björkvall

Åtminstone ytterligare ett av Björkvallsflygs plan kom att förses med den lyckobringande texten ”Imbrim”,här SE-AFM, medan detta nog är SE-AHM, med annorlunda motorkåpa och målning än -AFM.

”Imbrim” förefaller vara något slag av lom eller dykand. Följande kunde man läsa i en fransk dagstidning. Le Petit Parisien, som jag fann på webben:

Le raid aérien New-York-Stockholm

LE SUEDOIS KURT BJORKVALL
A ÉTÉ RECUEILLI

PAR UN CHALUTIER FRANÇAIS

PRÈS DES COTES D’IRLANDE

LcrnàvèSt 7 octobre idêp. Petit Paris.)
Le ministère de l’Air a reçu cette nuit
un message annonçant que l’aviateur
auédoi s Kurt Bjorkvall, parti hîer de
Ne w^ York à destination de Stockholm,
a été recueilli cette nult par Je chalu-
tier français tr/ibrin en un point situé
dnii? l’Atlantique par 53. 25 de latitude
nord et 11″ 55 de longitude ouest, soit
près de la côte sud-cueat irlandaise.
L’Imbrin, d’un jaugeage de 339 tonnes,
a pour port d’attache la Rochelle.
Le sauvetage a eu lieu à 20 h. 45,

Här en avbildning av en annan fransk tidningssida:

Le_Petit_Journal-Björkvall

Man lär sig mycket genom att försöka svara på frågor på SFF forum. Även om man inte kommit fram till det svar som önskades.

Sudden

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s

Kategorier

%d bloggare gillar detta: