Skrivet av: Sudden | 2013/03/26

Litet om Kenneth Foster Saunders och Dagens Nyheters Namn och Nytt-sida

Egentligen tänkte jag fortsätta skrivandet kring rundradio, TV, text-TV och Nicam, DAB och dylikt men jag har inte orkat samla mig. Det är så mycket. Särskilt med sådant jag inte vet säkert. När slog FM igenom i Sverige exempelvis? På 50-talet men när och i vilken takt? Och minns någon ”textknattret” i forna dagars TV och hur det var att åka med en AM-bilradio längs en elektrifierad järnväg?

Hittade under mina strövtåg i datorn ett klipp från Dagens Nyheters Namn och Nytt-sida från 2009 då sidan firade sitt 90-årsjubileum och där 90-årsminnet nere till höger hade flyganknytning. Resten är hit-och-dit-spirituell som NoN-sidan ska vara:

PO_flygkompani_SaundersNoN_13_juli

Jag kunde vid ett besök på bibliotekets läsrum nyligen konstatera att NoN-sidan lyckligtvis finns kvar, men det är ju inte mycket som ryms på en tidningssida numera. Men jag kände ändå igen denna DN:s paradsida för gott skrivande. Här nedan en jubileumssida från 2004. Det rymdes en hel del på den gamla goda tiden när tidningar skrevs – och trycktes – för fullvuxna människor:

Arg_gubbe_tidningsläsare_Jinge

Det bör gå att läsa min avplåtade sida om än kanske med möda. Man erinras om skribenter från gångna år och Kålls kåseri är fint tillbakablickande. Jag ser också (på bilden) att Hanna Hellquist faktiskt var med redan för 9 år sedan. Mats Holmberg diktade eleganta små verser men skrev ett gubbsurt reportage om en VM-segelflygtävling i Eskilstuna 2006 (början och slutet), lyckligtvis inte på NoN-sidan. Lindström skämtar på ett sätt som var ”på gränsen”. Som så ofta i varje fall förr. Swanberg var en av de senast tillkommande skribenterna medan jag ännu prenumererade och snart fann jag att han var mycket bra men så var han plötsligt död en vacker dag.

NoN_2004_2

Jag fann många fler klipp, det blir kanske fler minnen senare. Men njut redan nu av höjdare som Red Top om veteranflyg, hans DN-allegori Blomkrukeverken, Anna-Maria Hagerfors ”uppdaterade” allegori några år senare  samt Kajsa Olssons kåseri om skolstarten i småskolan som fördunklades av en felstavning. Här mitt eget bidrag där jag försökte hålla NoN-stilen.

Nu var det notisen nere till höger från 1919/2009 som fångade mitt intresse, om flyguppvisningar på Gärdet där JAC tecknat hur den kanadensiske flygaren Kenneth Foster Saunders i P O Herrströms ”Flygkompani” tar emot blommor av en liten flicka för sin uppvisning. Kanske det är sportjournalisten Mr Jonas”, alltså David Jonason som hållit i pennan. Han var arrangör av den uppvisning då de av DN sponsrade Sparmann och Perini gjorde svensk debut med Phoenix-jagaren. Han hade då redan skrivit en bok om svenska flygare, ”Flygfolk”. Senare instiftade han simborgarmärket m m.

DN_Sparmann_Perini_Stockholm

Saunders var en av de piloter med engelsk militär bakgrund som kom till Sverige och bl a flög i den f d flygofficerens P O Herrströms flygkompani, bildat 1919. En bas för verksamheten var Barkarby/Hägerstalund. Litet om  den tidens flygcirkusar med uppvisningar och rundflygningar kan läsas i bl a John Boijas fina berättelse i släktkrönikan. En annan  cirkus visserligen men Saunders och andra i Herrströms bolag skymtar på bilder.

Herrströms flygkompani var inkopplat på Vattenfalls flygtrafik mellan Porjus och Suorva, men Vattenfall tog över verksamheten själv under Gösta Hultströms ledning. Inte heller hade Herrström någon framgång med flygtrafik mellan Stockholm och Helsingfors, linjen lades ned ganska omgående. Saunders var pilot vid öppnandet. Från SFF Kronologi:

1920, 5 maj: P O Flygkompani startar passagerartrafik Stockholm – Helsingfors med en Fairey III C. Pilot på första turen, vars returresa ägde rum 8 maj, är en kanadensare, Kenneth Saunders. Efter tre dubbelturer lades
trafiken ned, eftersom inget statligt stöd erhölls.

Vad jag kan finna med googling, hade Saunders främst tjänstgjort i det brittiska marinflyget. Han erhöll två medaljer. 1923 återvände han till Kanada och spelade där en viktig roll vid kartläggningen av landet från luften samt vid ”bushflygning” i allmänhet. Blev tydligen senare luftfartsbyråkrat: ”He was known as a strict disciplinarian with a fair mixture of fatherly advice and humour” står det här.  Han har en plats i ”minneshallen” över kanadensiska aviatörer.

I min dator har jag två bilder av Saunders som jag fann en gång någonstans på webben e d. Först som ung flygare/elev i en Wright-maskin ca 1915, senare som åldring i rullstol. Han avled 1974.

Saunders_ung

Saunders_gammal

Sudden

P.S. tillagt 27 mars -13. Bilder med Saunders och P O Flygkompani kan man finna i Järfälla kommuns bilddatabas (finns 19-06-06 här) som exempelvis denna bild. Där kan man även finna många andra bilder från den tidiga flygverksamheten på Hägerstalund/Barkarby och även från den senare F 8-tiden.


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kategorier