Skrivet av: Sudden | 2022/09/22

Litet kring gasturbiner och Stal-Laval

Nyligen frågade en känd flyghistoriker på SFF Forum efter en bok om STAL:s jetmotorutveckling han läst i en gång. Det visade sig vara denna:

Jag lyckades med möda hitta boken i min bokhylla. Jag visste att jag hade den, men var stod den? Översta hylllan har blivit så hög och nacken så stel. Och även mindre besökt nu när webben ofta ger bättre svar. Jag tror jag köpte mitt exemplar av Stig Kernell, här nedan på en roll-out i Västerås 22 maj 2005:

Två prislappar satt kvar,  en på 100:- en på 200:-. Ingen recension eller liknande som man ibland kunde få på köpet när man handlade av Stig. Boken kan idag köpas antikvariskt för ungefär det högre av dessa priser, här aktuella exempel. Här texten på bokens omslagsflikar.

Användning av utmönstrade jetmotorer i elkraftverk har diskuterats tidigare på SFF Forum, sök t ex här eller här. Själv har jag halkat in på ämnet gasturbiner på min blogg, exempelvis här . Curt Borgenstam, motorman, marindirektör och skrivkunnig, prövade en gång begagnad Goblin-motor i  en motortorpedbåt. Han förekom ofta i Teknisk Tidskrift (se Runeberg-sajten) och har även gett ut böcker, vilka jag dock ej läst.

När jag sökte ett svar på flyghistorikerns fråga, stötte jag på webben på intressant stoff här , här och här hos STALklubben. Medan detta har jag läst tidigare liksom detta. Bokens ens omslagsflik ger också en kort sammanfattning om företagets arbete med gasturbintekniken.

En viktig man var Curt Nicolin, som i modern tid blev ett hatobjekt för radikala vänstermänniskor såsom ”stenhård” talesman för ”Näringslivet”. Egentligen var han nog inte alls sådan som han valde/måste ge sken av enligt en bok som utkom förra året. Här författarens presentation av Nicolin.

Jag har skannat några sidor ut Östmars bok, om den första tiden med jetmotorn Skuten som var baserad på Junkers rea-motor.

Av klippet får man bl a en inblick i den delikata samexistensen med Svenska Flygmotor, SFA, senare känt som Volvo Flygmotor.

STAL hade före Skuten en viss erfarenhet av en gasturbin för ett mobilt elverk. Och ur de avbrutna jetmotorprojekten sprang framgångsrika gasturbiner för elverk, vilket skildras i Östmars bok.

 

Sudden

P.S Jag stötte i en blogg från ”trainees” vid den industri som en gång var Svenska Flygmotor AB och som gjort ett studiebesök i det som en gång var konkurrenten STAL. Ett citat:

”Efter historielektionen fick vi en rundvandring genom Siemens ”rotorline”, där tillverkas roterande delar till gasturbiner. Till skillnad mot våra flygande jetmotorer är gasturbiner enorma och tunga. Man kan säga att en flygmotor arbetar mer på marginalen än vad en gasturbin gör. En gasturbin har ungefär 55 000 timmar mellan tungt underhåll. Medan en flygmotor går i genomsnitt 14000 timmar mellan tungt underhåll. I flygvärlden jagas vikt i större utsträckning, generellt sätt kan 1 Pound sparad vikt omsättas till ett pris av 100 dollar. När man konstruerar gasturbiner är inte vikt det största problemet, därav kan flygmotorer och gasturbiner skilja sig i design och utformning.”  

Det finns vissa feluppfattningar i bloggens rea-motorhistorik men ungdomen är nu som den är och man snappar ju inte upp allting helt rätt vid ett studiebesök, speciellt inte om det på kvällen bjuds på mat och dryck av företaget i syfte att locka till sig ljushuvuden. Här en E-Osquar studiereserapport från 1960.


Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.

Kategorier